ایجاد تعادل بین دو جهان متضاد: چالش‌ها و مزایای یک موزه بومی حرفه‌ای بودن

به مناسبت روز جهانی موزه مجموعه‌ای از مقاله‌های منتشر شده در مجله موزه بین‌المللی با موضوع “آینده سنت” را انتخاب کرده‌ایم.

موضوع مقاله: “ایجاد تعادل بین دو جهان متضاد: چالش‌ها و مزایای یک موزه بومی حرفه‌ای بودن”

سال 2018، (Aikio, A.)، مجله موزه بین‌المللی، جلد 70، شماره 280-279، صفحه 111-100، فنلاند

در این مقاله، من درباره چالش‌های بومی بودن و موزه‌دار بودن، و برخی از مزایایی صحبت می‌کنم که در ایجاد تعادل میان این دو جهان با رابطه بسیار متضادشان یافته‌ام. در بسیاری از نقاط جهان، موزه‌ها نقش مدیریت میراث بومی را ایفا می‌کنند؛ اگر چه گاهی مردم بومی در برابر جایگاهی که فرهنگ مادی در نمایشگاه‌ها و نشریات دارد به گونه‌ای منفعل نشان داده می‌شوند. با وجود رابطه دشوار بین موزه‌ها و مردم بومی در سال‌های اخیر، امروزه جوامع بومی موزه‌ها را به عنوان فرصتی برای ارائه داستان خود، و با شرایط خود می‌بینند.

در فنلاند، نقشی که در موزه‌ها برای مردم بومی در نظر گرفته شده است، موضوعی برای مطالعه یا منبعی برای دانش و تحقیق در مورد فرهنگ مادی است.

از نظر تاریخی، ما اندکی در تعیین این که فرهنگ‌مان چگونه درک می‌شود یا به نمایش گذاشته می‌شود؛ درگیر شده‌ایم. موزه بومی سیدا در سال 1959 تاسیس و بر اساس موزه‌های اروپا طراحی شد. در دهه‌های پس از آن، متخصصان بومی موزه، موقعیت‌ها و فعالیت‌های خودشان را در این موزه و سازمان‌های دیگر توسعه دادند. این مقاله برخی از این توسعه‌ها و پتانسیل متخصصان بومی در موزه‌ها را جهت شکل‌گیری یک درک مشترک و همکاری پایدار با جوامع بومی بررسی کرده است. همین‌طور من درباره این موضوع به بحث می‌پردازم که تعاملات جدید بین موزه‌ها و جامعه بومی، می‌تواند فرصت‌هایی را نیز جهت جبران و التیام بخشیدن برخی آسیب‌های ناشی از استعمار ایجاد کند.

برای خواندن متن کامل این مقاله، وارد حساب کاربری خود شده و روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/muse.12213
این صفحه را پرینت کنید