گزارش نشست سال ۱۳۹۷

روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه سال ۹۷، اعضای ایکوم ایران از سراسر کشور در محل دفتر مرکزی این انجمن، گرد هم آمدند تا ضمن ارائه گزارش عملکرد سال ۲۰۱۸ و افزودن ماده ای به آئین نامه، انتخابشان را درباره اعضای هیات اجرای ایکوم ایران،  برای دوره ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۱ انجام دهند. در ابتدای این نشست، مطابق آیین­نامه تعدادی از کاندیداها به معرفی خود پرداختند برای اعضای رای­دهنده پرداختند.کاندیداها عبارت بودند از خانمها: ساغر حمیدی و الهه اولیازاده و آقایان: سیف­الله جلیلی، اردشیر صالح پور، مجتبی عبادی فتح، مهران غلامی، علیرضا قلی­نژاد، کورش کمالی سروستانی، میر سید احمد محیط طباطبایی، دامون منزوی، جبرئیل نوکنده و حمید وکیل باشی.

آقای سیف الله جلیلی در معرفی خود گفت: ۵ سال است که در موزه­های علوم و فناوری فعالیت می­کنم و عضو ایکوم هستم و در این سال­ها تجربه خوبی برای فعالیت در هیئت اجرایی به دست آورده­ام.

آقای اردشیر صالح پور در معرفی خود به آخرین فعالیت هایش به عنوان عضو ایکوم پرداخت که عبارت بودند از فعالیت­های جدیدی در حوزه کودک و موزه، توسعه موزه­های عروسک و نجات ۲۰۰ عروسک از میان ۵۰۰ عروسک برج آزادی بعد از حدود سه چهار دهه از کارتن خوابی و قراردادنشان در معرض تماشا. او نجات و مرمت این عروسک ها را مرهون لطف پژوهشکده میراث و آقای مهندس بهشتی دانست. به گفته وی این عروسک ها که پنجاه سال پیش خریده شدند همگی دست ساز هستند از حدود یکسال و نیم پیش در موزه برج آزادی به نمایش گذاشته شده­اند. صالح پور همچنین درباره سوابق تحصیلی و حرفه­ای­اش توضیح داد: پی اچ دی من پژوهش هنر است. ۲۶ سال است که در دانشکده های مختلف هنری کشور تدریس میکنم. ۲۳ جلد کتاب نوشته ام که یک سوم آن نگاه  معرفی موزه ای دارد. همچنین سال هاست ایده ای را پیگیری میکنم و آن وجه دراماتیک اشیاء و نگاه موزه ای به آنهاست. از جمله یک شی ء مثل یک تفنگ و یا یک تابلو یا یک تابلو نمایش قهوه خانه ای. من حس میکنم برای معرفی موزه و فارق شدن از آن قسمت کلاسیک موزه، ما همپا با اتفاقاتی در جهان در حال وقوع می باشد باید تعاریف و نسبت های جدیدی را با مردم و موزه ها برقرار کنیم.

آقای مجتبی عبادی فتح خود را مسئول امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معرفی کرد و گفت: تحصیلات من در مقطع کارشناسی زبان انگلیسی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت گردشگری است. آقای عبادی فتح، عضو هیئت تحقیقی نشریه فرهنگ و موزه هستند و طی سال­های فعالیتشان ترجمه ها و مطالبی از ایشان در شبکه های اجتماعی و مجلات به چاپ رسیده است.

آقای مهران غلامی، کاندیدای بعدی که به معرفی خود پرداخت گفت: ورودی سال ۷۴ دانشکده میراث فرهنگی هستم، کارشناسی موزه داری خوانده ام و کارشناسی ارشد مرمت بناهای تاریخی. وی درباره سوابق خود گفت: من در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار در فضای مطبوعاتی کشور، صفحه­ای ویژه در باب روز جهانی موزه و میزاث فرهنگی در روزنامه های همشهری و روزنامه های قدس و ایران راه انداختم.

آقای علیرضا قلی نژاد پیربازاری در معرفی خود گفت: ۲۷ سال است که با سازمان میراث فرهنگی همکاری می­کنم و ۱۹ سال است که عضو هیئت علمی این سازمان هستم، الان در پژوهشگاه میراث فرهنگی بعد از ادغام عضو هیئت علمی هستم. قلی نژاد مجموعه هایی که در حوزه میراث فرهنگی در ایران کار می­کنند را یک خانواده دانست و گفت: ما مثل یک خانواده هستیم و خیلی هم بزرگ نیستیم. سرجمع اعضای ۳ مجموعه ایکوم، ایکوموس، ایکرومِ ایران ۱۰۰۰ نفر هستند که در کشور تحت مجموعه های غیر دولتی فعالیت و تلاش میکنند. این خانواده بودن بایستی به هرکدام ما ی حکم کند که آنچه را بین خودمان هست، مثل یک جنجال بزرگ بیرون از خودمان نبریم. وی با اشاره به تجربه دوره­های فعالیتش در هیات اجرایی گفت: کسی که وارد هیات اجرایی می­شود دردسرهای زیادی خواهد داشت. روزی ندیدم که آقای دکتر طباطبائی دنبال کارهای ایکوم نباشند. ضمن اینکه اکثریت اعضا بعد از انتخاب هیات اجرایی خودشان را کنار می­کشند و فعالیتی در مجموعه ندارند، در حالی که به هر حال همه ما عضو ایکوم هستیم و باید برای آن فعالیت کنیم.

آقای کورش کمال سروستانی نیز به عنوان کاندیدای بعدی با اشاراتی به سوابقش گفت: در سال ۱۳۷۶ با مدیریت و راهنمایی های استاد بهشتی جشنواره پارس را در شیراز برپا کردیم.  سپس دو موزه در بندرعباس و بوشهر طراحی و سازماندهی کردیم و سال گذشته نیز موزه فرهنگ را در شیراز راه اندازی کردیم و یک باغ موزه  20 هکتاری به عنوان باغ موزه  ادبیات در جهان در کنار حافظیه ایجاد کردیم  و اتفاقا مقاله ای که من برای نشست توکیو فرستادم، گزارش همین طراحی اخیر است. در کنار اینها دانشنامه آثار تاریخی و کتاب­هایی درباره وظایف فرهنگی استان فارس را تهیه کرده­ایم. از جمله دیگر دستاوردهایی که در سالهای خدمتم در به انجام رسیدن آنها مشارکت داشته ام؛ وارد کردن روزهای فرهنگی که شما در تقویم جمهوری اسلامی می بینید مثل روز حافظ و روز سعدی است. وی در ادامه سخنانش با اشاره به حضور کمرنگ عموم اعضای ایکوم در این تشکل گفت: این مجموعه در حدود ۱۶۰ نفر عضو دارد و کمتر از ۴۰ نفر آنها فعال هستند. در حالی که ما در یک ان جی اوی بین المللی نیازمند به تعامل هستیم و نیاز به تحمل داریم و باید به همه فرصت دهیم، هیات اجرایی فقط وظیفه مدیریت را برعهده دارد . ما باید انتقاداتی را به مجموعه کار هیات اجرایی در دوره قبل بپذیریم با اینکه نیت همه  بزرگان از جمله استاد طباطبائی و دوستان دیگر خیر بوده اما ممکن است که بتوانیم این روش را تبدیل به روش های بهتری کنیم که برایمان تعامل بیشتری در پی داشته باشد و ایکوم ایران را در میان ایکوم های جهان سرفراز کنیم.

آقای دامون منزوی، عضو داوطلب بعدی برای انتخابات هیات اجرایی بود. او از معرفی خود صرف نظر کرد و گفت: ایکوم ۴۰۰۰۰ متخصص در سراسر جهان دارد و متشکل از ۳۲ کمیته  بین المللی و ۸ سازمان بین المللی و ۵ سازمانی است که منطقه ای کار میکنند. وی ادامه داد: ایکوم ۳ ستون اصلی دارد که عبارتند از استقلال، امانت و درستی و تخصص گرایی. من سعی کردم طی این سالها در معرفی کمیته بین الملل و برقراری ارتباط با خارجی ها فعالیت کنم. منزوی ادامه داد در صورتی که برای عضویت در هیات اجرایی انتخاب شود، با توجه به منابعی که ایکوم دارد و بند ۳ وظایف بین المللی و بند ۵ وظایف ملی شرایطی را مثل ایجاد یک فروم یا تالار گفتمان برای تخصص گرایی ایجاد کند تا  ایکوم ایران  بتواند به کشورهای مختلف توانایی هایی ما را معرفی کند. وی همچنین گفت: می­خواهم که اگر به من رای دادید مطالبه گر باشید ایکوم را تبدیل میکنم به سازمانی جهت تشویق جوانانی زیر ۳۵ سال، چرا که ایکوم گرنت هایی برای جوانان زیر ۳۵ سال کشورهای در حال توسعه ارائه می­کند.

آقای جبرئیل نوکنده، عضو داوطلب بعدی در معرفی خود گفت: فعالیت موزه داری را از سال ۷۷ از موزه های محلی شروع کردم. سپس به موزه منطقه آمدم و هم اکنون در موزه ملی در خدمت شما هستم. وی گفت: چه در هیات اجرایی انتخاب شوم و چه عضو باشم، در خدمت ایکوم هستم و اعتقاد دارم ما از یک خانواده هستیم و نیاز به کمک یکدیگر داریم و لازم است که فقط از فضای مجازی برای نقد موزه هامان استفاده نکنیم بلکه به عنوان خانواده موزه ایران به فلان موزه برویم و انتقادات و ضعف ها را ببینیم و برای رفعشان به هم کمک کنیم.

آقای حمید وکیل باشی، فارغ التحصیل رشته موزه داری و رشته باستان شناسی کاندیدای بعدی بود که در معرفی خود گفت: از حدود سال ۸۴ در مجموعه سعدآباد مشغول فعالیت هستم و بعد از سالها فعالیت در معاونت فرهنگی این مجموعه، در حال حاضر امور هنری مجموعه سعدآباد را بر عهده دارم. در این سال­ها تلاشم متمرکز بر گسترش و توسعه ارتباط با طیف هنرمندان و علاقمندان  ورود به حوزه هنر و ایجاد یک بستر ارتباطی بین این گروه از افراد جامعه و موزه بوده است. در همین راستا هم با پیشنهادی که خودم دادم و مورد تایید سازمان و مجموعه قرار گرفت، مرکز هنری سعدآباد را راه اندازی کردیم. همچنین با توجه به علاقه­ای که به مبحث تاریخ و تحصیلات مرتبطی که داشتم در تدوین و پیگیری و راه اندازی بعضی از موزه های حوزه تاریخ هم همکاری کردم. وی ادامه داد: امیدوارم که بتوانم در کنار اساتید خودم در ایکوم قرار بگیرم و به توسعه و افزایش اعضا و روشن کردن و تببین جایگاه ایکوم در کشور ایران کمک بکنم.

خانم ساغر حمیدی عضو بعدی ایکوم در این نشست بود که به عنوان داوطلب عضویت در هیات اجرایی به معرفی خود پرداخت و گفت: در حال حاضر کارمند میراث فرهنگی استان اصفهان هستم. فعالیت هایم را در سازمان از سال ۷۱ شروع کردم. کارشناس ارشد  مرمت اشیای تاریخی، فرهنگی هستم و الان ۲۰ سال است که بصورت مستقیم در حوزه موزه ها فعالیت میکنم و حدود ۱۵ سال است که مسئولیت موزه های استان اصفهان را بعهده دارم. وی که کاندیدای بازرسی هیات اجرایی بود گفت: من احساس کردم بعنوان کاندیدای بازرسی میتوانم نماینده ای از سوی موزه داران کشور باشم زیرا که باور دارم دغدغه و مشکلات موزه­داران را می­شناسم

خانم الهه اولیازاده  آخرین داوطلبی بود که مختصر و مفید به معرفی خود پرداخت. او دکترای معماری داخلی داردو گفت: فقط امیدوارم اگر انتخاب شدم بتوانم فعالیت خودم رو دنبال فعالیت های قبلی­ام ادامه بدهم.

 در آخر این نشست انتخابات برگزار و برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:  

آرای کاندیداهای هیات اجرایی                                           آرای کاندیدای بازرس

الهه اولیازاده: ۷۹ رای                                                         ساغر حمیدی : ۱۱۱ رای

سیف الله جلیلی : ۷۶ رای                                                   

اردشیر صالح پور: ۷۵ رای

مجتبی عبادی فتح: ۵۰ رای

مهران غلامی: ۵۴ رای

علیرضا قلی­نژاد پیربازاری: ۹۲ رای

کورش کمالی سروستانی: ۱۲۳ رای

میر سید احمد محیط طباطبایی: ۱۰۲ رای

دامون منزوی: ۴۷ رای

جبرئیل نوکنده: ۱۱۶ رای

حمید وکیل باشی: ۵۳ رای

و به ترتیب اعضای هیات اجرایی برای سه سال آینده به شرح ذیل انتخاب شدند:

بر اساس لیست فوق عبارتند از خانم اولیازاده، آقایان جلیلی، صالح­پور، قلی­نژاد، پیربازاری، سروستانی و محیط طباطبایی و نوکنده و برای بازرسی سرکار خانم حمیدی.

در اولین جلسه هیات اجرایی ایکوم ایران در فروردین ۱۳۹۸ اعضای هیات به اتفاق آرا، آقایان احمد محیط طباطبایی به عنوان رییس ، کورش کمالی سروستانی و جبرییل نوکنده به عنوان معاونین و علیرضا قلی نژاد به عنوان خزانه دار انتخاب کردند.

این صفحه را پرینت کنید