از سال 1977، ایکوم هر سال روز بین المللی موزه را برگزار می کند که نشان دهنده لحظه ای منحصر به فرد برای جامعه بین المللی موزه است.

هدف از روز جهانی موزه (IMD) افزایش آگاهی در مورد این واقعیت است که “موزه ها ابزار مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین مردم هستند.” رویدادها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای بزرگداشت روز بین‌المللی موزه‌ها که در 18 مه هر سال یا در حدود این تاریخ سازمان‌دهی می‌شوند، می‌توانند یک روز، یک آخر هفته یا یک هفته کامل به طول بینجامند. IMD برای اولین بار 40 سال پیش جشن گرفته شد. در سراسر جهان، موزه های بیشتری در روز جهانی موزه شرکت می کنند. سال گذشته بیش از 37000 موزه در حدود 158 کشور و منطقه در این رویداد شرکت کردند.

روز جهانی موزه ۲۰۲۳ «موزه‌ها، پایداری و رفاه»

 

موزه ها کمک های کلیدی به رفاه و توسعه پایدار جوامع ما هستند . به عنوان نهادهای قابل اعتماد و رشته های مهم در بافت اجتماعی مشترک ما، آنها به طور منحصر به فردی برای ایجاد یک اثر آبشاری برای ایجاد تغییرات مثبت قرار دارند. راه‌های زیادی وجود دارد که موزه‌ها می‌توانند در دستیابی به اهداف توسعه پایدار مشارکت کنند: از حمایت از اقدامات اقلیمی و تقویت فراگیر، تا مقابله با انزوای اجتماعی و بهبود سلامت روان.

پوستر IMD 2023

همانطور که در قطعنامه ایکوم « در مورد پایداری و اجرای دستور کار 2030، تغییر جهان ما » (کیوتو، 2019) مشخص شده است، همه موزه‌ها نقشی در شکل‌دهی و ایجاد آینده‌های پایدار دارند و می‌توانند این کار را از طریق برنامه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها انجام دهند. ، گسترش جامعه و تحقیق.

از سال 2020، هر سال، روز جهانی موزه از مجموعه ای از اهداف از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل حمایت می کند. در سال 2023، ما بر روی موارد زیر تمرکز خواهیم کرد:

  • هدف 3 سلامت و رفاه جهانی : تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمام سنین، به ویژه در مورد سلامت روان و انزوای اجتماعی.
  • هدف 13 اقدام اقلیمی : اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن، اتخاذ شیوه‌های کم کربن در شمال جهانی و استراتژی‌های کاهش در جنوب جهانی.
  • هدف 15 زندگی در خشکی : حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم های زمینی، تقویت صدای رهبران بومی و افزایش آگاهی در مورد از دست دادن تنوع زیستی.

در 18 مه، ما همه اعضای جامعه مدنی را تشویق می کنیم تا گرد هم آیند و پتانسیل تحول آفرین کاملی را که موزه ها برای توسعه و رفاه پایدار دارند، درک کنند!

وب‌سایت اختصاصی روز جهانی موزه تمام اطلاعات، ابزارها و مطالب مورد نیاز برای مشارکت در نسخه ۲۰۲۳ را در اختیار شما قرار می‌دهد.