ایکوم فهرست قرمز اضطراری اشیاء فرهنگی در معرض خطر – اوکراین را تهیه کرد

با توجه به تهاجم اخیر نیروهای روسی، در تلاشی برای کمک به حفاظت از میراث فرهنگی در معرض خطر اوکراین برای نسل‌های آینده، ایکوم فهرست قرمز اضطراری اشیاء فرهنگی در معرض خطر – اوکراین تهیه کرده است.


پس از اعلام 28 ژوئن 2022، کارشناسان 11 موزه در سراسر اوکراین برای تحقیق و تهیه این فهرست قرمز اضطراری جامع، که از 53 نوع اشیاء مربوط به 7 گروه که شامل باستان شناسی، کتاب و نسخ خطی، سکه شناسی و فرهنگ عامیانه، مذهبی، هنرهای کاربردی و زیبا تشکیل شده است، با بخش حفاظت از میراث ایکوم همکاری کرده اند. تنوع گسترده ی اشیاء نشان دهنده، میراث فرهنگی غنی، قدیمی و متنوع در اوکراین را- از سکایی ها تا آوانگاردهای قرن بیستم- است.

دانلود لیست قرمز اضطراری اشیاء فرهنگی در معرض خطر اوکراین

فهرست قرمز اضطراری نتیجه تلاشی هماهنگ با کارشناسان ملی و شرکای بین‌المللی است. ایکوم مایل است از کارشناسان داوطلب موزه‌های زیر در اوکراین که هنگام برخورد با وضعیت اضطراری موجود، به سرعت تحقیقاتی را برای تهیه فهرست قرمز انجام داده و همکاری و کمک کرده اند، تشکر کند:

  • موسسه باستان شناسی آکادمی ملی علوم اوکراین
  • موزه تاریخ مذهب  Lviv
  • موزه کتاب و چاپ اوکراین
  • موزه هنر ملی اوکراین (NAMU)
  • مرکز ملی فرهنگ عامه – موزه ایوان هنچار
  • موزه ملی تاریخ اوکراین، کیف (MIST)
  • موزه ملی هنرهای عامه و  هنرهای تزئینی اوکراین (NMUNDM)
  • حفاظت‌گاه ملی- صومعه  پچرسک لاورا کی‌یف
  • ذخیره‌گاه ملی – هالیچ باستانی
  • موزه باستان شناسی دانشگاه تاراس شوچنکو
  • کتابخانه ملی ورنادسکی اوکراین

ایکوم همچنین از کمیته ملی ایکوم اوکراین به خاطر تلاش های هماهنگ گسترده و بی شمارشان  در تهیه این منبع مهم در عرض چند ماه و همچنین از فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای (IFLA) برای ارائه تخصص در زمینه کتابخانه و مطالب آرشیوی،  قدردانی می کند.

در لحظه ای مناسب در نبرد جاری علیه قاچاق غیرقانونی میراث فرهنگی اوکراین – پدیده ای که مدت ها در منطقه وجود داشته و با تهاجم روسیه تقویت شده است- این فهرست قرمز اضطراری ارائه میشود. در واقع، گزارش‌های غارت دسته‌جمعی موزه هنر Oleksiy Shovkunenko Kherson توسط سربازان روسی هنگام عقب‌نشینی از شهر در 11 نوامبر نشان می‌دهد که این تهدید جاری و به طور سیستماتیک اجرا می‌شود. ایکوم امیدوار است این فهرست قرمز همچنان برای شناسایی اشیاء فرهنگی غارت شده و دزدیده شده از اوکراین که در طی هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده شروع به گردش می‌کنند، ابزار مناسب و مؤثری باشد.

برای اینکه این فعالیت غیرقانونی در ارتباط با میراث فرهنگی هدف قرار گیرد، همکاری بین المللی ضروری است و در کمک به آن  نیز ایکوم با آژانس های مجری قانون ملی و بین المللی؛ از جمله اینترپل و سازمان جهانی گمرک (WCO) همکاری می کند. همچنین ایکوم به تشویق برای تصویب کنوانسیون‌های فرهنگی بین‌المللی همانند کنوانسیون یونسکو 1970، کنوانسیون UNIDROIT 1995، و نیز موافقت‌نامه‌های دوجانبه بین دولت‌ها که برای مقابله با تجارت غیرقانونی حیاتی هستند، ادامه می‌دهد.

فهرست قرمز اضطراری اشیاء فرهنگی در معرض خطر – اوکراین نوزدهمین فهرست قرمز ایکوم است و انتشار فهرست قرمز اشیاء فرهنگی اروپای جنوب شرقی در معرض خطر را به دقت دنبال می کند، بدین ترتیب نشان دهنده مشارکت پایدار در حفاظت از میراث فرهنگی در منطقه و سرتاسر جهان است. فهرست قرمز به صورت آنلاین به زبان انگلیسی منتشر شده است (ترجمه به زبان های اوکراینی، فرانسوی و سوئدی به زودی در دسترس خواهد بود)، و معمولا برای مقامات و سازمان های مجری قانون در اوکراین و سراسر اروپا انتشار یافته است.

ایکوم و کارشناسان آن صمیمانه امیدوارند، این نشریه  نه تنها به افسران پلیس، مأموران گمرک، محققان و شهروندان خصوصی در شناسایی میراث فرهنگی در معرض خطر و در جلوگیری از تجارت غیرقانونی اشیای غارت شده و سرقت شده کمک کند، بلکه به ابزاری ارزشمند و ماندگار برای کمک به حفاظت از  میراث فرهنگی اوکراین تبدیل شود.  

تماس بگیرید

الکساندرا فرناندز کوئگو

رئیس اداره ارتباطات و روابط عمومی

alexandra.fernandez@icom.museum

این صفحه را پرینت کنید