ایکوم و ایکوموس مشترکا و شدیدا هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را محکوم می‌کنند.

در درگیری‌های مسلحانه و تحولات سیاسی از زمان آغاز هزاره، میراث فرهنگی بطور فزاینده‌ای مورد هدف قرار گرفته اند.

عکس: ارگ بم، ایران

بم در یک محیط بیابانی در حاشیه جنوبی فلات مرتفع ایران واقع شده و در سال 2014 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

عکاس: Nando Pizzini

میراث فرهنگی، به منظور تامین مالی جنگ یا تاثیر بر هویت و اعتماد به نفس دشمنان غارت یا به عمد تخریب شده اند. موزه‌ها و همچنین اماکن فرهنگی در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر قرار گرفته اند. ایکوم و ایکوموس، به عنوان نمایندگان جامعه میراث در جهان، نگرانی بسیاری درباره تحولات اخیر دارند. ایکوم و ایکوموس، کنوانسیون لاهه در سال 1954 برای حفاظت از دارایی فرهنگی در صورت درگیری مسلحانه را؛ به تمامی طرف‌های درگیر در درگیری‌های مسلحانه یادآوری می‌کنند.

در این کنوانسیون، دولت‌های درگیر موافقت می‌کنند که “خسارت به دارایی فرهنگی متعلق به هر مردمی به معنای خسارت به دارایی فرهنگی کل بشریت است، زیرا همه مردم سهمی در فرهنگ جهان دارند.” ایالات متحده آمریکا کنوانسیون لاهه را در سال 2009 و ایران آن را در سال 1959 تصویب کرد.

هر دوی این کشورها همچنین عضو کنوانسیون میراث جهانی 1972 هستند، که ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که آن را در سال 1973 به تصویب رساند و در ترویج آن نقشی کلیدی ایفا کرد. 24 میراث جهانی یونسکو که دارای اهمیت فرهنگی و طبیعی بسیاری – نه فقط برای ایرانیان، بلکه برای بشریت و حافظه جمعی آن هستند؛ در ایران قرار دارند.

علاوه بر این، در سال 2017، شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه 2347 را به اتفاق آرا تصویب کرد: “هدایت حملات غیرقانونی علیه اماکن و ساختمان‌های اختصاص داده شده به دین، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیرخواهانه، یا بناهای تاریخی، مطابق با قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی محسوب شده و عاملان چنین حملاتی باید مورد اجرای عدالت قرار گیرند”.

ایکوم و ایکوموس مشترکا و شدیدا هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را محکوم می‌کنند. ما از همه طرفین می‌خواهیم که به توافقات بین‌المللی درباره درگیری‌های مسلحانه احترام گذاشته، و از میراث فرهنگی جهان، هر کجا که باشند، صرف نظر از عقاید مذهبی یا تصمیمات سیاسی؛ محافظت کنند.

جهت دریافت این بیانیه به آدرس ذیل مراجعه کنید:

https://icom.museum/wp-content/uploads/2020/01/EN_threatstoculturalheritage.pdf

این صفحه را پرینت کنید