“تمرکز هنر بر حقوق بشر و حقوق زنان: نیجریه”

اولین میز گرد “تمرکز هنر بر حقوق بشر و حقوق زنان: نیجریه” در بارسلونا

در 21 و 22 نوامبر 2019 (30 آبان و 1 آذر 98)، اولین جلسه آغازین این پروژه توسط کمیته بین المللی موزه های یادبود به یاد قربانیان جنایات عمومی (ICMEMO) و ایکوم نیجریه برگزار شد.

پروژه “تمرکز هنر بر حقوق بشر و حقوق زنان: نیجریه”، به دنبال افزایش آگاهی درباره طیف وسیعی از مسائلی که امروزه بر زنان تاثیر می‌گذارند، و چگونگی تاثیرگذاری اجتناب‌ناپذیر آن‌ها بر جهان؛ توسط کمیته بین المللی موزه های یادبود به یاد قربانیان جنایات عمومی (ICMEMO) و ایکوم نیجریه برگزار شد. از این مسائل می‌توان به آدم‌ربایی‌های بوکوحرام (Boko Haram) در نیجریه، کشته شدن هر روزه زنان در شهرهای ما در سراسر جهان، کودک‌آزاری و کار کودکان، بردگی جنسی، ازدواج زودهنگام و اجباری، حقوق جنسی و تولید مثل، قطع عضو زنان و حقوق برابر برای زنان اشاره کرد. این پروژه از طریق ابزارهای مختلفی مانند یک نمایشگاه گردشگری هنر و مستند، یک وبسایت، کارگاه‌ها، و میز گردهایی در کشورهای مختلف به افزایش آگاهی درباره این مسائل خواهد پرداخت.

در 21 و 22 نوامبر 2019 (30 آبان و 1 آذر 98)، رویداد آغازین این پروژه توسط دانشگاه بارسلونا در اسپانیا میزبانی شد. میز گردی تحت عنوان “زنان، هنر و حافظه استعماری در آفریقا” یک همکاری بین مرکز اروپایی مطالعات یادبودها (EUROM) و کمیته بین المللی موزه های یادبود به یاد قربانیان جنایات عمومی (ICMEMO) بود که به منظور ایجاد گفتگویی بین هنر، ارتباطات سمعی و بصری، تحقیقات دانشگاهی و برخورد جنسیتی؛ به بررسی و ارائه پروژه‌های مستقل مختلف مرتبط با حافظه استعماری آفریقایی پرداخت. Celeste Muñoz، مورخ در دانشگاه بارسلونا، این جلسه را اداره کرد که شامل سخنرانانی با پیشینه‌های مختلف، از جمله: Ophelia León، رئیس کمیته بین المللی موزه های یادبود به یاد قربانیان جنایات عمومی (ICMEMO)، Márcia X، هنرمند آمریکا-پورتوریکویی، Tania Adam، روزنامه‌نگار و مدیر فرهنگی و Gustau Nerín، مورخ در دانشگاه بارسلونا؛ بود. در روز دوم، مخاطبان این فرصت را داشتند که با Louisa Onuoha، رئیس ایکوم نیجریه، که ویدیوی “سال‌های اسارت” را نشان داده و تفسیر کرد؛ به بحث و گفتگو بپردازند. این ویدیو درباره قاچاق انسان در چارچوب پروژه و در قالب یک docudrama جهت حفاظت از هویت قربانی ساخته شده است. این ویدیو به عنوان اولین فیلم از سری فیلم‌های آگاهی‌بخش در نظر گرفته شده است که در نمایشگاه آینده و وبسایت قرار خواهد گرفت.

تمرکز بر نیجریه به عنوان یک نقطه شروع بود، این پروژه در سال‌های بعد با هدف گرد هم آوردن بحث‌ها در مناطق مختلف سراسر جهان، گسترش می‌یابد. در هر کشور درگیر با این مسائل، متخصصان موزه محلی و سازمان‌های مدنی جامعه دعوت خواهند شد تا با هدف بازتاب اختصاصی مسائل حقوق زنان در هر کشور و غنی ساختن مباحثه با دیدگاه‌ها و تجربیات محلی؛ در بحث‌ها شرکت کنند. همچنین شرکای بین‌المللی مختلف مانند انجمن موزه‌های مشترک‌المنافع، کمیته وابسته ICSC، کمیته بین‌المللی معماری و تکنیک‌های ساختمان موزه، ایکوم اسلوونی و ایکوم ارمنستان؛ از پروژه حمایت خواهند کرد و تخصص خود را همراه خواهند آورد. در سال 2019، “تمرکز هنر بر حقوق بشر و حقوق زنان: نیجریه”، توسط کمیته بررسی استراتژیک ایکوم جهت دریافت پشتیبانی از برنامه پروژه‌های ایکوم انتخاب شد.

از سازمان‌های علاقمند دعوت می‌شود که جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه با کمیته بین المللی موزه های یادبود به یاد قربانیان جنایات عمومی (ICMEMO) به آدرس ذیل تماس برقرار کنند:

icmemo17@gmail.com

وبسایت به زودی در دسترس خواهد بود.

این صفحه را پرینت کنید