“جایزه یومک 2019”

جایزه یومک 2019 به موزه پزشکی دانشگاه کپنهاگ دانمارک برای “پروژه Mind the Gut” (2017-2018) تعلق گرفت. این جایزه به نماینده موزه، کن آرنولد، در مراسمی در نوزدهمین مجمع عمومی سالانه یومک، در تاریخ 3 سپتامبر 2019 (12 شهریور 98) در کیوتو اهدا شد. این پروژه ترکیبی از نمایش، آزمایش هماهنگ، برنامه فراگیر، یک سلسله از رویدادهای عمومی، و پلتفرمی برای تحقیق عمومی و آموزش در موزه پزشکی در کپنهاگ است.

این پروژه، مغز، احساسات درونی، شخصیت، امعاء و احشاء، باکتری‌ها و میکروب‌ها را گرد هم آورد. ترکیب تامل‌برانگیز علم، هنر و تاریخ، نشان می‌دهد که چگونه پزشکان، دانشمندان، بیماران و هنرمندان تلاش کرده‌اند تا درباره رابطه پیچیده ذهن و امعاء و احشاء مطالعه و آن را درمان کنند. این معمایی ست که مردم را برای هزاران سال مشغول کرده است، و بطور فزاینده‌ای مورد توجه علم معاصر، روندهای سبک زندگی مد روز، و مباحثات شدید اجتماعی درباره ماهیت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد. این نمایشگاه به جای پاسخ به این سوالات، فضایی را در اختیار مردم قرار داده است تا اندیشه‌های خود را بازتاب و توسعه دهند.

برنده جایزه یومک 2019، نمونه‌ای عالی از کار خلاقانه و تاثیرگذاری ست که توسط موزه‌ها در بخش آموزش عالی انجام می‌شود. دو نامزد دیگر برای این جایزه که مورد تقدیر هستند؛ موزه هنر دانشگاه تورنتو کانادا برای پروژه “Figures of Sleep and the Night of Ideas”، و یک همکاری بین دانشگاه شانگهای (Shanghai University) چین و دانشگاه بین‌المللی ناگازاکی (NIU) ژاپن برای برنامه کارآموزی کوتاه‌مدت موزه‌شناسی SHU-NIU ، بودند.

یومک، کمیته بین‌المللی ایکوم برای موزه‌ها و مجموعه‌های آموزش عالی، جایزه یومک را در سال 2016 ایجاد کرد. این جایزه برتری و خلاقیت مجموعه‌ها و موزه‌های دانشگاهی را در سراسر جهان به رسمیت شناخته و از آن تجلیل می‌کند. این جایزه مشارکت‌های عالی اخیر را در همه حوزه‌های نظری و عملی موزه‌ها و مجموعه‌ها، به ویژه مواردی که رویکردهای بین رشته‌ای و کاربردهای گسترده بالقوه دارند؛ شناسایی می‌کند. کاندید شدن برای جایزه ممکن است کلیه حوزه‌های نظری و عملی موزه‌ها و مجموعه‌ها، از جمله نمایش، آموزش، حفاظت، تعلیم، تحقیق، مدیریت و طرح‌های کسب و کار (کارآفرینی)، طراحی و معماری، اخلاق، خدمت به دانشگاه و مردم، برنامه‌ریزی استراتژیک، و پیشرفت در موزه‌شناسی را در بر بگیرد.

برای سال‌های زیادی، رئیس هیئت داوری برای جایزه یومک، Ing-Marie Munktell از دانشگاه اوپسالا سوئد بود. او در سال 2019 از این مسئولیت کناره‌گیری کرد و هیئت مدیره یومک بخاطر به اشتراک‌گذاری سخاوتمندانه وقت و تخصص ایشان صمیمانه از او سپاس‌گزار است. هیئت یومک مفتخر است که اعلام کند Akiko Fukuno، از دانشگاه بین‌المللی توکیو، این مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت.

این صفحه را پرینت کنید