جلسه عمومی | موزه‌ها در زمان وقوع حوادث

در زمان وقوع یک حادثه بزرگ، موزه‌ها باید به شکلی موثر، آگاه و سریع واکنش نشان دهند تا زندگی و مجموعه‌های خود را نجات دهند.

برنامه‌ریزی برای حادثه یک اصل مهم تخصصی در موزه، یک مسئولیت قانونی، و مطابق کد اخلاق ایکوم است. موزه‌ها نیاز به ایجاد برنامه‌های موثر برای مقابله با حوادث دارند که شامل اقداماتی برای کاهش خسارت، آمادگی، واکنش مناسب، و بهبود آن باشد. مدیران موزه باید حمایت هیئت امناء و وزارت‌خانه‌ها را به دست آورند تا منابع کافی برای کارکنان جهت توسعه، تمرین و پیش‌برد این وظایف مهم فراهم شود.

اما در جهان امروز، جایی که تعریف یک موزه شامل محافظت و به اشتراک‌گذاری مجموعه‌ها با جامعه می‌شود؛ این اقدامات هنوز هم کافی نیست. موزه‌ها باید به حامیان حفاظت از میراث فرهنگی به هنگام وقوع حوادث تبدیل شوند، مشوق ادغام برنامه‌های میراث فرهنگی با برنامه‌های مبتنی بر حوادث غیرمنتظره محلی و ملی، خواستار برنامه‌ریزی برای حفاظت از دارایی‌های فرهنگی (و کارکنان میراث فرهنگی) در صورت درگیری مسلحانه، و حتی کمک کننده به جوامع خود برای پیدا کردن امید، هویت، و معنا در بازیابی پس از فاجعه باشند.

افراد شرکت‌کننده در جلسه عمومی “موزه‌ها در زمان وقوع حوادث: آماده باشید، بطور موثر واکنش نشان دهید، و از میراث فرهنگی محافظت کنید”، هر یک در واکنش به حوادثی که موزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، آموزش کارکنان موزه و اولین امدادرسانان دیگر، حمایت از حفاظت میراث در زمان درگیری مسلحانه، و ادغام میراث در مکانیسم‌های پاسخگویی بین‌المللی، ملی و محلی دارای تخصص و تجربه هستند. امیدواریم که داستان‌های آن‌ها اعضای ایکوم و شرکت‌کنندگان را متعهد و قدرتمند کند که نه تنها برنامه‌های مبتنی بر حوادث غیرمنتظره خود را ساخته و ارتقا دهند، بلکه راه‌هایی برای تبدیل شدن به حامیانی بهتر برای موزه‌ها و جوامع آن‌ها در مواجهه با وقوع حوادث غیرمنتظره نیز پیدا کنند.

تسهیلگران

کرنی وگنر، مدیر نجات فرهنگی اسمیتسونیان، آمریکا

سخنرانان

یوکی اونو، دانشگاه توهوکو، ژاپن

الخاندرو پنا گیترز، موزه (de Arte de Ponce)، پورتوریکو

آپارنا تندون، ICCROM، ایتالیا

رناتا ویرا داموتا، ایکوم برزیل، برزیل

https://icom.museum/en/news/plenary-museums-in-times-of-disaster/

این صفحه را پرینت کنید