روز جهانی موزه: اقدام به ترجمه سوئدی لیست قرمز ایکوم برای سوریه و عراق

“روز جهانی موزه: اقدام به ترجمه سوئدی لیست قرمز ایکوم برای سوریه و عراق”

لیست‌های قرمز، از مهم‌ترین ابزارهای ایکوم برای مبارزه با قاچاق غیرقانونی کالاهای فرهنگی هستند.

ایکوم در راستای رسیدن به هدف خود برای کمک به افسران پلیس و افزایش آگاهی در متخصصانی که درگیر گردش کالاهای فرهنگی هستند؛ اشیا باستانی در معرض خطر و آثار هنری که در آسیب‌پذیر ترین مناطق جهان قرار دارند را دسته‌بندی کرده و از آن‌ها لیستی تهیه می‌کند تا از فروش و خروج غیرقانونی آن‌ها جلوگیری شود. این لیست‌های قرمز به زبان‌های مختلف منتشر می‌شوند تا توزیع و استفاده از آن‌ها در سراسر جهان آسان شود، و همین‌طور است که امروز به 15 زبان مختلف ترجمه شده‌اند.

در 18 می (28 اردیبهشت)، در روز جهانی موزه، ترجمه سوئدی لیست‌های قرمز عراقی و سوری در “موزه مدیترانه و آثار باستانی خاور نزدیک” در استکهلم سوئد ارائه خواهند شد.

این رویداد پیش از سمیناری با موضوع “میراث فرهنگی در معرض خطر” برگزار می‌شود که بر افغانستان، عراق و سوریه تمرکز داشته و متخصصان ملی و بین‌المللی در این زمینه در آن حضور خواهند داشت.

رئیس کمیته ایکوم سوئد و نماینده دبیرخانه ایکوم در آنجا حضور خواهند داشت تا نسخه سوئدی این دو لیست قرمز را معرفی کنند.

این ترجمه‌ها به لطف مشارکت سخاوتمندانه “موزه ملی فرهنگ جهانی” ایجاد شده‌اند که یکی از ادارات دولتی سوئد و زیرمجموعه وزارت فرهنگ این کشور است. علاقه یک کشور به ترجمه لیست قرمز مربوط به اشیائی که از دیگر کشورها می‌آیند به زبان آن کشور، نشان دهنده عزم و اراده قوی دنیای موزه‌ها برای محافظت از تمامی کالاهای فرهنگی در سراسر جهان است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این خبر به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.varldskulturmuseerna.se/en/medelhavsmuseet/program/calendar/program/endangered-cultural-heritage-international-museum-day/

دانلود ترجمه سوئدی لیست‌های قرمز:

عراق:

https://icom.museum/wp-content/uploads/2019/04/RL-ICOM-IRAK-SUEDOIS-SVENSKA-2019-Pages.pdf

سوریه:https://icom.museum/wp-content/uploads/2019/04/RL-ICOM-SYRIE-SVENSKA-2019-Pages.pdf

این صفحه را پرینت کنید