روز جهانی موزه چیست؟

روز جهانی موزه چیست؟

از سال 1977، شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)، روز 18 می (28 اردیبهشت) را روز جهانی موزه نام گذاری کرده، که روزی منحصر به فرد در جامعه بین‌المللی موزه است.

در این روز، موزه‌های شرکت کننده برنامه‌هایی خلاقانه و فعالیت‌هایی مرتبط با این روز ترتیب دیده، آن را با عموم مردم به اشتراک می‌گذارند و بر نقش مهم موزه‌ها به عنوان موسساتی که در خدمت جامعه هستند و توسعه آنها تاکید می‌کنند.

روز جهانی موزه در سال 2019 بر نقش‌های جدید موزه‌ها به عنوان بازیگرانی فعال در جوامع خود توجه می‌کند.

“موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت.”

فعالیت‌ها در سراسر جهان:

برای جشن گرفتن روز جهانی موزه در سال 2019، هزاران موزه در سرتاسر جهان در حال ترتیب دادن فعالیت‌های خاصی هستند و یا قرار است ساعت‌های بیشتری پذیرای بازدید کنندگان باشند. در اینجا به برخی از رویدادهای سازماندهی شده برای این روز اشاره می‌کنیم:

1 – “موزه قلعه سلطنتی کانادا” از معلمان و دانش آموزان دوره دبیرستان دعوت می‌کند تا در این روز تحت عنوان “سرگرمی با موزه‌ها” در رابطه با موزه‌ها اطلاعاتی کسب کنند.

2 – “موزه کودکان تسالونیکی” برنامه‌ای در ارتباط با برنامه‌ریزی حمل و نقل، ساخت و ساز زیرزمینی و عملکرد فوق‌العاده مدرن مترو ترتیب داده است.

3 – “موزه علوم بلومفیلد” برنامه‌ای در رابطه با یادگیری تاریخ مواد پلاستیکی و بازاندیشی در تولید، استفاده و دفع این مواد دارد.

4 – “موزه ملی تاجیکستان” به مناسبت این روز، شبی را در موزه برگزار خواهد کرد.

5 – در پایتخت ژاپن، توکیو، ورود به چندین موزه از جمله “موزه ملی توکیو”، “موزه ملی علم و طبیعت” و “موزه ملی هنر غربی” رایگان است.

6 – در لوکزامبورگ یک اتوبوس دو طبقه، گردشی بین موزه‌های منطقه میسلرلند خواهد داشت.

7 – “موزه گرنتاون” این روز را با برگزاری نمایشگاه “طراحی مدرن با پارچه کتان” و بیان داستان‌های محلی از میراث صنعتی غنی خود با تمرکز بر نوآوری‌های مادی جشن می‌گیرد.

آیا شما هم مانند موسسات فرهنگی دیگر در سراسر جهان، برای گرامیداشت روز جهانی موزه برنامه خاصی ترتیب دیده‌اید؟

برنامه خود را به نقشه ارتباطی و جهانی جدید ایکوم اضافه کنید تا افراد در سراسر جهان آن را ببینند.

می‌توانید نقشه ارتباطی جدید را در “وی‌مپ” ببینید.

برای مشارکت کردن، کافی ست فرم زیر را تکمیل کنید:

https://openagenda.com/jim2019/

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کرده:

http://imd.icom.museum

و یا به آدرس زیر ایمیل بزنید:

imd@icom.museum

موضوع “آینده سنت” در کنفرانس ایکوم 2019 کیوتو ادامه خواهد داشت.

هدف از روز جهانی موزه آگاهی‌رسانی در رابطه با این مسئله است که موزه‌ها ابزاری مهم در راستای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی، توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم هستند.

هدف روز جهانی موزه در سال 2019 و کنفرانس ایکوم 2019 کیوتو مشترکاً شروع مکالمه جهانی در مورد نقش “موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت” است.

بیشتر ببینید:

http://imd.icom.museum/

http://icom-kyoto-2019.org/

این صفحه را پرینت کنید