مجمع عمومی فوق‌العاده رای‌گیری برای تعریف جدید موزه را به تعویق انداخت

ایکوم در حال پیشبرد گفتگو درباره تعریف جدید موزه است و به این گفتگو ادامه خواهد داد.

پس از یک مباحثه عمیق و سالم بین اعضای ایکوم، مجمع عمومی فوق‌العاده تصمیم گرفت که رای‌گیری درباره تعریف جدید موزه را به تعویق بیندازد. این تصمیم 41/70 درصد آرا را به نفع خود جمع کرد.

سوآی آکسوی، رئیس ایکوم، گفت:

“این یکی از دموکراتیک‌ترین فرآیندها در تاریخ ایکوم بوده است. بحث ادامه دارد و کمیته MDPP به کار خود برای تعامل با کمیته‌های ملی و بین‌المللی ادامه خواهد داد تا درباره ایجاد و ادغام این ایده‌های جدید که احتمالا در تعریف جدید موزه و اصلاحیه پیشنهاد شده آن منظور خواهد شد؛ گفتگو کند. این پایان کار نیست، این فقط آغاز یک فرآیند دیگر برای بازنگری در تعریف موزه است. من از همه اعضا دعوت می‌کنم که بطور پیشرو در بحث‌ها شرکت کنند.”

از زمان تاسیس ایکوم در سال 1946، تعریف ایکوم نقشی اساسی را برای موزه‌ها و متخصصان موزه ایفا کرده و به مرجعی در جامعه بین‌المللی موزه تبدیل شده است.

طبق اساسنامه ایکوم، که در بیست و دومین مجمع عمومی در تاریخ 24 آگوست 2007 (2 شهریور 86) در وین اتریش مصوب شد:

“موزه یک نهاد غیر انتفاعی و دائمی ست که در خدمت جامعه و توسعه آن است؛ برای عموم مردم در دسترس است؛ و میراث ملموس و همین‌طور ناملموس و درک نکردنی بشریت و محیط زیست را در جهت اهداف آموزش و پرورش، تحصیل و مطالعه، و لذت و تفریح به دست می‌آورد، از آن‌ها محافظت می‌کند، درباره آن‌ها تحقیق می‌کند، ارتباط برقرار می‌کند، و آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.”

پس از کنفرانس عمومی 2016 ایکوم در میلان، یک کمیته دائمی جدید به بررسی تعریف فعلی منصوب شده است. کمیته تعریف موزه، چشم‌اندازها و پتانسیل‌ها (MDPP) از سال 2017 تا 2019، این کمیته به بررسی شرایط مشترک و در عین حال غیر مشابه، ارزش‌ها و فعالیت‌های موزه‌ها در جوامع گوناگون و به سرعت در حال تغییر می‌پردازد. این کمیته همچنین با پیوستن به گفتمانی وسیع با اعضای انجمن‌های تخصصی، در حال بررسی رویکردهای مبهم و غالبا متناقض در جامعه است و پس از آن به بررسی شرایط، تعهدات و امکانات جدید برای موزه‌ها خواهد پرداخت.

این صفحه را پرینت کنید