نقش پدیدار شدن موزه‌های اجتماع در اوگاندا

برای ایکوم 2019 کیوتو مجموعه‌ای از مقاله‌های منتشر شده در مجله موزه بین‌المللی با موضوع جلسات عمومی را انتخاب کرده‌ایم.

موضوع مقاله: ” نقش پدیدار شدن موزه‌های اجتماع (Community Museums) در اوگاندا: نیاز به ایجاد ظرفیت در میان مدیران”

سال 2016، Fredrick Nsibambi Ssenyonga، جلد 68، شماره 2-1، صفحه 129-125

موزه‌های اجتماع در اوگاندا ابتکار افراد، خانواده‌ها و گروه‌هایی هستند که مصنوعات یا آثار گذشته، تاریخ شفاهی و سایر عناصر فرهنگ محلی را جمع‌آوری کرده‌اند. این موزه‌ها تلاش کرده‌اند که گذشته و آینده را از طریق مجموعه‌های خود، که برای مدارس، محققان، ساکنان محلی و گردشگران خارجی در دسترس است؛ پیوند دهند. موزه‌های اجتماع نقش مهمی در حفظ و ارائه میراث فرهنگی گوناگون اوگاندا و تهیه فضایی برای تقدیر از فرهنگ‌های گوناگون ایفا می کنند. آن‌ها مخازن فرهنگی هستند، برخی با ادبیات مستند در مورد فرهنگ و برخی دیگر با جنبه‌های انسان‌شناسی اجتماعی. آن‌ها نشانگر اراده‌ای قوی میان افراد، خانواده‌ها و جوامع هستند که فرهنگ خود را بدون حمایت بیرونی حفظ و ترویج می‌کنند. با این حال، برای شناخت اهمیت آن‌ها در توسعه اوگاندا اقدامات زیادی انجام نشده است.

موزه‌های اجتماع هنوز توسط اوگاندایی‌ها به عنوان نمایانگران یک گذشته، عمدتا غیر ضروری به نظر می‌آیند و از دیدگاه آن‌ها نقش این موزه‌ها در مقابل اولویت‌های ملی و محلی کنونی بسیار جنبی و ثانویه است. همچنین آن‌ها به ندرت دیده می‌شوند و بسیار کم مورد توجه قرار می‌گیرند. دولت اوگاندا به اندازه کافی از وجود آن‌ها مطلع نیست و از آن‌ها حمایت نمی‌کند. راهنمایان تور به گردشگری حیوانات توجه می‌کنند و ابعاد انسانی را، که در موزه‌های اجتماع آشکار شده است؛ نادیده می‌گیرند. ظرفیت سرپرستان موزه برای اداره کارآمد و حرفه ای موزه‌های اجتماع هنوز نیازمند این موارد است: آن‌ها دچار فقدان یک شبکه مناسب هستند و آثار گذشته موزه به خوبی مستند، ارائه و حفظ نشده‌اند. ادغام تکنولوژی و کامپیوتر مدرن در مدیریت موزه هنوز یک چالش اساسی است.

هدف این مقاله تاکید بر اهمیت موزه‌های اجتماع در اوگاندا و تلاش‌های آن‌ها برای ارتقای وجهه خود هم در سطح محلی و هم بین‌المللی ست.

برای خواندن متن کامل این مقاله، وارد حساب کاربری خود شده و روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1111/muse.12096

این صفحه را پرینت کنید