پنل | مبارزه با استعمار، جبران و استرداد: حرکت به سوی چشم‌اندازی جامع‌تر و روابط نزدیک‌تر

به عنوان این که ضرورت مبارزه با استعمار در موسسات فرهنگی و آموزشی رشد می‌کند، موضوعات مربوط به جبران مجموعه‌های موزه مجددا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

واضح است موزه‌هایی که با استعمار مبارزه می‌کنند، مفاهیم گسترده‌ای برای چگونگی مدیریت و تفسیر و ارائه مجموعه‌های خود به دست خواهند آورد. موضوعات مربوط به مالکیت، کنترل و قدرت در مرکز این بحث‌ها قرار دارند: صاحبان قانونی اشیاء جمع‌آوری شده در نتیجه استعمار و وارثان آن‌ها چه کسانی هستند؛ چه کسانی روایت‌هایی را که به این مجموعه‌ها معنا می‌بخشند کنترل می‌کند؛ و چه کسانی این قدرت را دارند که برنامه‌ها موزه‌ها را تنظیم کرده و اولویت‌های آن‌ها را تعیین کنند.

تا کنون همواره پرسش مالکیت و ادعای بازپرداخت تنها از طریق یک بار معامله حل شده است. اما اکنون فرصتی ست برای رسیدگی به جبران در زمینه‌ای بزرگ‌تر و گسترده‌تر و درک این که چگونه ادعای بازپرداخت می‌تواند پایه‌های ساخت رابطه‌ای را ایجاد کند که از دیگر جنبه‌های مبارزه با استعمار موزه می‌تواند حمایت کند.

این جلسه که به دو قسمت تقسیم شده است، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک بخش هدایت می‌شود و به جنبش مبارزه با استمعار پاسخ می‌دهد و چگونه مبارزه با استعمار بر درک ما از بازپرداخت تاثیر می‌گذارد. قسمت اول 90 دقیقه است که بر مبارزه با استعمار متمرکز خواهد بود. در این بخش نمایندگان کاندید شده از کمیته‌های ایکوم توضیح خواهند داد که موزه‌ها چگونه در حوزه‌های خود در حال مبارزه با استعمار هستند، در کجا شاهد پیشرفت هستند و با چه چالش‌ها و موانعی مواجهند. قسمت دوم نیز 90 دقیقه است. این بخش نگاهی خواهد داشت به وضعیت فعلی بازپرداخت و به ویژه به بررسی رویکرد کشورهای مستعمره‌ای که مصنوعات ملی خود را احیا کرده و چگونگی پاسخ دادن کشورهای استعمارگر خواهد پرداخت؛ به خصوص گزارش (Sarr) و (Savoy) که به درخواست رئیس جمهور وقت فرانسه ارائه شده بود؛ ابتکاراتی که توسط موزه‌های هلندی به جای انتظار برای طرح ادعا، به طور فعالانه اقدام به انجام مذاکره با مستعمره‌های سابق کردند؛ و سرمایه‌گذاری دو میلیون دلاری دولت آلمان برای تحقیقات بازپرداخت بررسی خواهد شد.

هدف از این دو قسمت همزمان این است که شرکت‌کنندگان را قادر سازند تا دیدگاهی جامع از مبارزه با استعمار پیدا کنند که شامل مسائل بازپرداخت می‌شود ولی محدود به آن نیست. این جلسه به شرکت‌کنندگان کمک خواهد کرد که طرح و نقشه راه‌های جدید مشاهده و تفکر درباره این مسائل را پیدا کرده و روش‌های جدید حل مسئله خلاقانه و رویکردهای جدیدی را برای حل مناقشات ارائه کنند. این جلسات همچنین می‌توانند پایه‌ای باشند برای درک اینکه چگونه ایکوم به عنوان یک شبکه بین‌المللی می‌تواند از ایجاد روابط بین جوامع حمایت کرده و تبادل دانش را تسهیل کند.

تسهیلگران

افشین آلتایلی، دبیرخانه ایکوم، ترکیه

تونیا نلسون، رئیس ایکوم بریتانیا، بریتانیا

سخنرانان قسمت اول

ماریلیا بوناس، مدیر (the Memorial of the Resistance) سائوپائولو، برزیل

الک کلس، مدیر موزه غرب استرالیا، استرالیا

رینا دوان، معاون مرکز خلاقیت کلکته، هند

ویلیام یو. ایلند، مدیر موزه هنر جورجیا، آمریکا

لارا پای، مدیر موزه‌های ملی لیورپول، بریتانیا

مایکل ریوت، معاون موزه کانادایی حقوق بشر، کانادا

سخنرانان قسمت دوم

لو ایخوت، مدیر قلعه (Heeswijk)، هلند

فاطیما فال، مدیر مرکز تحقیق و اسناد سنت لوئیس، سنگال

برتراند گیلت، مدیر قلعه سلطنتی (Bretagne) – موزه تاریخ (Nantes) – یادبود لغو برده‌داری، فرانسه

نهوئا هیلما کاپوکا، مدیر توسعه پروژه انجمن موزه‌های نامبیا – نامبیا

بیت ریفنشیلد، مدیر موزه (Ludwig)، آلمان

این صفحه را پرینت کنید