پیام مدیر ایکوم به مناسبت روز جهانی موزه

“پیام مدیر ایکوم به مناسبت روز جهانی موزه”

روز جهانی موزه مبارک!

امروز، مانند همه روزهای 18 می (28 اردیبهشت) در سال‌های گذشته از سال 1977 تا به امروز، جامعه جهانی موزه گرد هم آمده است تا روز جهانی موزه را جشن بگیرد. در تمامی جهان، هزاران فعالیت و رویداد برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده‌اند تا موزه‌ها را به عنوان مکان‌های بی‌رقیب دانش، الهام و خلاقیت گرامی بدارند.

امسال، موضوعی که توسط ایکوم پیشنهاد شد، “موزه‌ها در جایگاه کانون‌های فرهنگی، آینده سنت” بود. این موضوع به خودی خود توضیحی درباره نقش مهمی ست که موزه‌ها در آینده جوامع ما ایفا خواهند کرد. آن‌ها امروزه به گذشته ما معنا بخشیده و مسیر محکمی هستند که با آن می‌توانیم آینده‌مان را بسازیم. بنابراین، همین‌طور که ماموریت اصلی خود، مانند جمع‌آوری و به نمایش گذاشتن، را حفظ می‌کنند؛ دریافته‌اند که می‌توانند عوامل تغییر اجتماعی باشند. امروز، آن‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به این موضوع آگاه هستند.

با این حال، این جشن فقط درباره موزه‌ها نیست؛ بلکه درباره جوامع آن‌ها نیز هست؛ علاقه‌مندان به موزه‌ها، بازدیدکنندگان موقت، و هر کسی؛ (حتی افرادی که پیش از این یک بار هم به موزه نرفته‌اند). این جشن درباره تقویت هم‌بستگی ست که آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده و روابط تازه‌ای ایجاد می‌کند. این جشن برای خاطرات و یادگارهای جمعی ما، گذشته ما و سنت‌های ماست؛ فرصتی ست برای یادگیری درباره تنوعات و گوناگونی‌های جذابی که ما را مشترک می‌کند، در تفاوت با یکدیگر.

در 18 می (28 اردیبهشت) امسال، از طریق شبکه جهانی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)، همه را برای پیوستن به این جشن دعوت می‌کنیم. هر کسی و در هر جایی از جهان که هستید، موزه‌ها امروز و همیشه برای شما باز هستند.

سوآی آکسوی

مدیر ایکوم

این صفحه را پرینت کنید