کیوتو، 31 آگوست 2019 (9 شهریور 98)

اعضای عزیز ایکوم، همکاران گرامی،

از سال 1946، شورای بین‌المللی موزه‌ها پلتفرمی جهانی و انجمنی برای بحث و گفتگوی موزه‌ها و متخصصان موزه در یک سطح بین‌المللی است. ضمن تلاش برای تحقیق، حفاظت و تداوم و ارتباط با جامعه میراث طبیعی و فرهنگی جهان، همچنین وظیفه ایکوم توجه به به پیشرفت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، در کنار چالش‌های بسیاری ست که موزه‌ها امروزه و در آینده با آن مواجهند.

بحث در بیست و چهارمین کنفرانس عمومی در سال 2016 منجر به تصمیم هیئت اجرایی برای رفع نیاز به روز رسانی تعریف موزه در راستای سازگار شدن با تغییرات زمان شد. هیئت اجرایی این ماموریت را از طریق کمیته دائمی تعریف موزه، چشم‌اندازها و پتانسیل‌ها (MDPP) اجرا کرد. یک روند مشارکتی آزاد که توسط متخصصان از سراسر جهان با کنفرانس‌ها، میزگردها و امکان ارسال پیشنهادات از طریق یک صفحه وب اختصاصی تجهیز شد. 269 پیشنهاد توسط این کمیته گردآوری شده و 5 تعریف به هیئت اجرایی ارائه شد. در طول 139 امین جلسه هیئت اجرایی (30-31 تیر 98)، همین‌طور که در این روند مشخص شد، پیشنهادی را برای تعریف جدید موزه انتخاب کرد، که بطور رسمی در تاریخ 3 مرداد 98 منتشر شد. این تعریف جدید پیشنهاد شده به اعضای ایکوم ارسال می‌شود تا در مجمع عمومی فوق‌العاده در کیوتو به رای گذاشته شود.

در پی این اعلامیه، بسیاری افراد نظر خود را در مورد این تعریف جدید پیشنهاد شده و در مورد خود فرآیند عنوان کردند که موجب شرکت در مباحثه شد. رئیس ایکوم و هیئت اجرایی ایکوم، همه نگرانی‌ها و واکنش‌های اعضای ایکوم و متخصصان از سراسر جهان مورد توجه بسیار قرار دادند.

پس از 140 امین جلسه هیئت اجرایی (8-9 شهریور 98) که به تضمین بیان دموکراتیک اختصاص داده شد، برنامه کنفرانس عمومی مجددا تنظیم شده و در روز 12 شهریور 98، 90 دقیقه (4،30-6) در اتاق ساکورا برای بحث بیشتر به جای دومین کارگاه MDPP و پیش از مجمع عمومی فوق‌العاده که در روز 16 شهریور 98 برگزار می‌شود؛ اختصاص داده شد.

هیئت اجرایی از کلیه بحث‌هایی که در طول کنفرانس عمومی مطرح خواهند شد، استقبال کرده و تاکید می‌کند که اولین حاکمان ایکوم، اعضای آن هستند. مجمع عمومی فوق‌العاده، عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری ایکوم است که درباره رای‌گیری در مورد پیشنهاد یک تعریف جدید موزه به بحث و بررسی می‌پردازد.

برای شما یک کنفرانس لذت‌بخش را آرزو می‌کنم،

سوآی آکسوی

رئیس

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)

دانلود نامه رئیس ایکوم (سوآی آکسوی):

https://icom.museum/wp-content/uploads/2019/08/Letter-from-President-Suay-Aksoy-to-all-ICOM-Members-1.pdf

این صفحه را پرینت کنید