آغاز ثبت نام برای معرفی موزه برتر سال 1403

مدیر محترم موزه
با سلام واحترام
ضمن آرزوی سلامت و تندرستی برای شما و همکاران ارجمند درآن موزه، همانگونه که مستحضر می باشند  ايكوم ایران در نظر دارد  آیین انتخاب موزه برتر را با همکاری و مشارکت شما همیاران گرامی همزمان با روز جهاني موزه (28 اردیبهشت 1403) در هفته بزرگداشت میراث فرهنگی برگزار کند. در راستای بهینه انجام شدن این مهم، ضمن ارسال شاخص های فعالیت موزه جهت بهره برداری به اطلاع می رساند روی سایت ایکوم ایران، بخش آئین انتخاب موزه برتر از هم اکنون آماده ثبت نام شما برای بارگذاری گزیده عملکرد در شاخص های انتخابی شما می باشد.
بدیهی است عملکرد موزه از تاریخ 10 دی ماه 1401 الی 10دی ماه 1402 بر مبنای شعار «موزه ها، پایداری و رفاه» مورد نظر است.
برای پر کردن فرم مربوطه تا روز 15 فروردین 1403 می توانید اینجا را کلیک کنید.
ضمنا برای دریافت هرگونه راهنمایی لازم  در ارتباط با آئین برتر می توانید با شماره همراه (09211831462) از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 14 تماس بگیرید.
 قبلا از توجهی كه مبذول مي فرمايند سپاسگزار است.
ایکوم ایران
در ادامه شاخص های سال 1403 معرفی می شود:

شاخص هاي فعالیت موزه ها

1. آموزش

آموزش پرسنل شامل دوره هاي كوتاه مدت غيرآكادميك، اعزام جهت دوره تخصصي در داخل، بورسيه براي گذراندن دوره تخصصي آكادميك در خارج و ديگر  فعاليتها براي ارتقاي دانش و آموزش كاركنان در زمينه مرتبط با كارآنها است .

آموز ش عمومي  شامل آموزش موردي و موضوعي براي مخاطبين از طريق موزه اعم از شيوه حضوري يا مجازي، آموزش دانش­ آموزان و دانشجويان و همكاري با نهادهاي آموزشي براي اجراي برنامه­ هاي تخصصي آموزشي، آموزش از طريق برگزاري مسابقات، كارگاه­هاي آموزشي، جلب مشاركت­ها،
برنامه ­هاي نمايشي و ديگر موارد .

2. بازدید از موزه   

منظور مجموعه  فعاليت­هايي است كه باعث رشد كمي و كيفي بازديد موزه براي مخاطبين خاص و عمومي مي­شود و مي­تواند شامل برنامه­ ريزي براي بازديدهاي عمومي، تدوين برنامه براي بازديدهاي ويژه و یا برای مناسبت­های خاص، توجه به گروه­هاي خاص، نيازها و علايق بازديدكنندگان و همچنين صرف وقت، دقت و تعامل بازديدكنندگان باشد. در اين زمينه مجموعه مطالعات و پژوهش­هاي
هدف­مند براي شناخت و دستيابي مخاطبين و ايجاد ارتباط با آنها بسيار مؤثر و مورد توجه است .

3.  گردآوري  

منظور از گردآوري شناسايي و دستيابي به آثار مرتبط با موضوع موزه براي تكميل،  يا توسعه موزه­ مورد نظر در موضوع و فعاليت­هايي است كه سبب دستيابي موزه به اين آثار از طريق خريد، اهدا و وقف مي­شود. بنابراين در موضوع گردآوري: شناسايي، دستيابي و ثبت و ضبط مجموعه ­هاي جديد مورد نظر است.

4. معرفی 

در اين بخش، داشتن ايده در يك مفهوم كلان كه اهداف موزه را تأمين نمايد و براساس آن نمايش آثار در  بخش­هاي دايمي،  موقت، سيار و مجازي صورت پذيرد و همچنين  بهره­ گيري از شيوه­ هاي راهنمايي  و اطلاع­رساني براي انتقال مفاهيم و شناساندن ميراث ملموس و غيرملموس مدنظر است.

مجموعه فعاليت­هايي كه با عث شناساندن موزه ، موضوع، داشته­ها و  داده­هايش به مخاطبين از طرق مختلف اعم از برگزاري نمايشگاه ، جشنواره، انتشارات، خبررساني،  فناوري­هاي نوين، معرفي در موزه و ديگر  برنامه­ هاي ويژه و خلاقانه شود، مورد ارزيابي قرار مي­گيرد. برنامه و فعاليت­ها بايد مرتبط با موضوع موزه باشد و ساير  برنامه­ هاي عمومي غيرمرتبط در زمره معرفي قرار  نمي­گيرد .

5. نگهداري و حفاظت

مجموعه  فعاليت­هايي كه در سطح وسيع خود با شناخت استانداردها و نيازهاي مجموعه­ ها و فراهم ­آوري امكانات و شرايط مطلوب باعث حفظ و ترميم آثار در اماكن موزه­ای اعم از مخازن، بخش­ها، نمايشگاه ­ها و هر مكان ديگر شود. اين  فعاليت­ها در شكل كمي و كيفي خود به حفاظت مطلوب­تر آثار در قالب حفاظت محيطي و فيزيكي مي­انجامد. هرگونه فعاليت نرم افزاري و سخت افزاري بسترساز و  توسعه بخش حفاظتي، تفكيك، مستندنگاري، استانداردسازي و مرمتي در اين حوزه مورد نظر است .

6. پژوهش   

منظور از پژوهش در موزه، انجام  پژوهش­هاي آكادميك در همه موضوعات موزه­اي است كه باعث افزايش سطح كمي و كيفي اين فعاليت­هاست. از سوي ديگر يكي از مهم­ترين موضوعات پژوهشي در هر موزه پژوهش بر آثار موزه است كه زمينه را براي ثبت، حفاظت و معرفي اين آثار فراهم مي­سازد. پژوهش امري است مبتني بر تحقيقي كه به نشر مقاله، نشريه، كتاب و ساير اقلام انتشاراتي منجرمي­شود .        

7.  اعمال استانداردهاي فني و توسعه فیزیكی     

از آنجايي كه رعايت اصول فني و استانداردها  لازمه يك موزه در مكان­يابي، محوطه و حوزه پيراموني، ساختمان موزه (چه در ساخت يا مرمت بناي موزه)، روش­ها و تجهيزات نگهداري و  نمايش آثار، حفظ و نگهداري اشياي موزه­اي از آسيب­هاي محيطي، انساني و بلاياي طبيعي و جنگ و نيز ايجاد فضايي مطلوب براي بازديدكنندگان و كاربري­هاي جنبي در دستيابي به اهداف موزه از اهميت فراواني برخوردار است، از اين­رو  مجموعه اقدامات و فعاليت­هايي كه باعث حفظ يا ارتقاي  كيفيت و اعمال استانداردهاي لازم فیزیکی و فني در زمينه ­هاي نگهداري و نمايش آثار شوند يا امكان توسعه فيزيكي مجموعه را با حفظ شرايط كيفي و استانداردهاي لازم فراهم کنند مورد نظر ارزيابي اين شاخص خواهند بود .

8. توسعه مدیریت

منظور از اين بخش گسترش و تكميل بخش­هاي موزه جهت پردازش بهتر به مجموعه و زيرمجموعه، تخصصي ­كردن بخش­ها از  طريق جذب نيروهاي متخصص، ايجاد بخش­هاي جديد مؤثر و همچنين  بسترسازي حقوق اداري براي تثبيت نظام اداري و مؤسسه­ اي موزه از طريق هيئت­ امنايي شدن و ديگر  موارد خاص هر موزه است .در اين بخش مجموعه فعاليت­هاي مشوق كاركنان از طريق ايجاد انگيزه، تشويق­هاي لازم در جهت سوق ­دادن به فعاليت­هاي پژوهشي، مطالعات تخصصي، ارتقاي سطح علمي و خدمات رساني بهتر و جلب رضايت­مندي مخاطبين  موزه­ ها مورد نظر است .

9.خلاقیت و نوآوري    

منظور از خلاقيت و نوآوري در موزه­ها بهره­ مندي از ايده­هاي روياپردازانه و عينيت بخشيدن به آنها در حد امكان، به ويژه در حوزه معرفي، آموزش و جلب مشاركت در حوزه مديريت موزه­ هاست، همچنين تلفيق ايده­هاي خلاقانه و نوآورانه با فنآوري­هاي نوين و ويژگي­هاي فرهنگي و بومي ازشاخص­هاي مهم خلاقيت و نوآوري در موزه ­هاست .

10. تلاش براي  بقا 

منظو ر از شاخص تلاش براي بقاي موزه­ها مجموعة فعاليت­هاي پيگيرانه و تلاش مؤثر در حفظ موزه­ها يا هستي بخش براي موزه ­هاي در حال زوال است كه به ناگزير بيانگر فعاليت­ها و فداكاري­هاي آميخته با عشق براي تداوم حيات موزه است، لذا گذراندن فراز و نشيب­هاي پي درپي و چيره شدن بر مشكلات در دستيابي به اهداف ،كه همانا سرپا نگاه داشتن موزه است، گوياي شاخص مذكور است .

11. روز جهانی موزه

منظور مجموعه فعاليت­هايي است كه هم موضوع و در راستاي شعار روز جهاني موزه، در طول سال، در موزه انجام پذيرفته است. اين فعاليت ها شامل برگزاري نمايشگاه ­ها، گردهمايي ­ها و نشست­هاي علمي، چاپ راهنما، بروشور و كاتالوگ و پروژه­هاي علمي و نگهداري و نمايش آثار در اين خصوص است .

12. شاخص كودكان و نوجوانان     

آيا موارد ذيل در موزه هاي تحت نظارت شما موجود است؟

  • بودن فضاي مناسب براي استقرار، استراحت كودكان ونوجوانان
  • داراي راهنماي آشنا با رفتار كودكان ونوجوانان
  • داراي برنامه مدون جهت بازديد كودكان و نوجوانان
  • داراي بروشور مخصو ص جهت استفاد ه كودكا ن و نوجوانان
  • داراي برنامه هاي دوره­اي شامل جشنواره، كارگاه، جشن و …. جهت كودك و نوجوان
  • داراي بخش مجزا جهت تدوين برنامه آموز ش دوره اي و….. برا ي كار با كودك و نوجوان

13. مناسب سازي موزه­ ها براي استفاده معلولین و جانبازان

منظور از اين شاخص عملكرد موزه ­ها در خصوص مناسب­ سازي محيط موزه براي استفاده معلولين و جانبازان است و اصلاح محيط به طوري­كه بازديدكننده معلول قادر باشد آزادانه و بدون خطر در محيط موزه حركت و بازديد كند. لذا مواردي كه در اين شاخص مورد توجه است عبارتند از:

  • اصلاح ورودي (عرض، جهت بازو بسته شدن، عمق فضاي ورودي و … )
  • اصلاح راهرو(عرض، و…  )
  • اصلاح بازشونده ­ها: در و پنجره ها(عرض سينه­ هرلنگه، عدم استفاده از درهاي چرخان، آستانه در، قفل و دستگيره جهت باز و بسته شدن، عمق فضاي ورودي و…. )
  • اصلاح راه پله به نحوي كه قابل استفاده براي همه افراد باشد (ايمني پله، ابعاد پله، سطوح پله، سطح شيب دارو…. )
  • اصلاح آسانسور و بالابرهاي مكانيكي( عرض، پوشش كف، دستگيره كمكي  و….   )
  • اصلاح فضاي بهداشتي
  • درج علائم
  • كنترل الكتريكي(نصب زنگ خطرو..  )
  • اصلاح فضاي تجمع
  • اصلاح نيمكت وميز كار و ….
  • راهنماي الكترونيك، بروشور مخصوص، توجه به طبقه بندي معلوليت و…..
  • تعيين راهنماي موزه اختصاصي جهت برقراري ارتباط با معلول و ارائه توضيح با توجه به ويژگيهاي هرطبقه
  • احترام و تكريم

14. فعالیت در فضاي مجازي

آيا در فضاي مجازي فعاليت داشته­ ايد و موارد ذيل در زمره فعاليت­هاي موزه شما قرار داشته­ است كه از طريق فضاي مجازي در اختيار مخاطبين قرار گرفته شده­ است، با شرح مختصري از ويژگي­هاي آن و آدرس اينترنتي مربوط به بارگزاري در فرم مربوط اقدام نماييد:

  1. فيلم
  2. كليپ و تور مجازي
  3. سايت
  4. فايل تصويري و پاورپوينت ارائه شده در رسانه اجتماعي
  5. فعاليت در: آپارات، اينستگرام، واتساپ و ….

براي مثال به فعاليت هاي مجاز ي موزه ملي  ايرا ن اشاره مي­ کنیم:

در ارتباط با عناوين 1 و 2 بازديدهاي مجازي موزه ملي ايران در وبگاه آپارات:   موزه ايران باستان=       https://www.aparat.com/v/AwW5n  

موزه باستان­شناسي و هنراسلام=https://www.aparat.com/v/tc8GX    

در ارتباط با عنوان 3 : وبگاه موزه ملي  ايران( Irannationalmuseum.ir)

در ارتباط با عنوان  5:  موزه ملي  ايران در اينستاگرام  Irannationalmuseum_fa    موزه ملي ايران در آپارات    https://www.aparat.com/irannationalmuseum

 

 

 

 

 

 

این صفحه را پرینت کنید