کارگاه روایت‌پردازی در موزه‌های علوم

کارگاه روایت‌پردازی در موزه‌های علوم  

طراحی مشارکتی گالری تغییر اقلیم

چالش فوری‌ تغییرات اقلیمی برای یک سیاره‌ی در حال گرم‌شدن فراتر از یک نگرانی زیست‌محیطی یا علمی ساده است و بر تمام جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زندگی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. مسائلی از قبیل حمایت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کانون توجه جهانی است. در این میان، موزه‌ها نباید نسبت به این چالش بی تفاوت باشند. موزه‌ها برای بسیاری از مردم، منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی هستند و از ظرفیت بالایی برای ایجاد تغییرات واقعی در رفتار و نگرش عموم افراد جامعه برخوردارند. موزه‌ها بخصوص موزه‌های علوم در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای در تلاش برای شکل‌دهی به آینده‌ای عادلانه‌تر و پایدار برای همه هستند. موزه ملی علوم و فناوری هم از این قافله عقب نیست و برای انجام رسالت خود در زمینه اطلاع‌رسانی علمی و ایجاد حساسیت نسبت به چالش تغییرات اقلیمی در حال طراحی گالری تعاملی است. موزه ملی علوم و فناوری به ساختار چند وجهی و پیچیدگی‌های ذاتی موضوع گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی واقف است و تلاش می‌کند در قالب کارگاه‌های طراحی مشارکتی، طیف وسیع‌تری از مخاطبین، متخصصان، ایده‌پردازان و فعالین حوزه‌ی گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی را درگیر کرده و از نظرات و تجربیات آنها در ایده‌پردازی و روایت‌گری استفاده کند. به امید اینکه در طراحی این گالری بتواند به شکل مناسبی بر پیچیدگی‌های چند وجهی این موضوع غلبه کرد.

جزئیات برگزاری کارگاه

کارگاه در دو بخش تئوری (آنلاین) و بخش کارگاهی (حضوری) با تمرکز بر ایده‌پردازی و طوفان فکری برای رسیدن به یک روایت مناسب برای گالری تغییر اقلیم برگزار می‌شود.

بخش آنلاین

هدف اصلی این بخش عمق‌بخشی به نگاه و دانش شرکت‌کنندگان در زمینه موضوع تغییرات اقلیمی، ایده‌پردازی جمعی و کلیات روایت‌گری علمی است. این بخش شرکت‌کنندگان را برای بخش کارگاهی آماده می‌کند و منابع مختلف مطالعاتی را برای آنها را فراهم می کند. محورهای کلی این بخش عبارتند از مروری بر:

-کلیات و تجربیات طراحی مشارکتی

-ملزومات روایت‌پردازی علمی

– کلیات تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی با تمرکز بر پیامدهای آن در ایران

 

بخش کارگاهی -حضوری

هدف اصلی این بخش  برگزاری جلسات  طوفان فکری خلق ایده برای گالری تعاملی با تمرکز بر راهکارها و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی در ایران است. در این بخش تلاش بر یافتن مسیرهای خلاقانه برای جلب توجه بازدیدکنندگان در مورد لزوماً پیشگیری و آینده‌نگری در برابر تغییرات اقلیمی است. انتظار نهایی از کارگاه،  این است که کلیات روایت و داستان گالری با محوریت راهکارهایی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلب توجه مخاطب به لزوم آینده‌نگری و تاب‌آوری در مواجه با تغییرات اقلیمی مشخص شود و زمینه برای کمک به کارگروه برای طراحی و بازنمایی فراهم شود.

زمان و محل برگزاری

بخش آنلاین 9 و 10 مهر ماه 1402 از ساعت 15 تا 17 برگزار خواهد بود. شرکت در بخش آنلاین برای عموم آزاد است.

لینک کارگاه: https://www.skyroom.online/ch/zagros2002m/museums

بخش حضوری 19، 20، 26 و 27 مهرماه بصورت حضوری از ساعت 9 تا 12 در محل ساختمان عباس آباد جنب فرهنگستان علوم برگزار خواهد شد. ظرفیت بخش حضوری محدود بوده و نیازمند ثبت نام است جهت همانگی و  ثبت نام با 09364928647

تماس حاصل نمایید.

 

 

 

این صفحه را پرینت کنید