کتاب 100 اثر ایران در موزه های جهان منتشر شد

کتاب 100 اثر ایران در موزه های جهان از مجموعه کتابهای ایران 1001 منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی ایکوم ایران، این کتاب که به همت سحر امینی گردآوری شده است به اشیای ایرانی در سه بخش ایران باستان، سده های میانی و دوره معاصر که در موزه های جهان نگهداری می شود، می پردازد.

سحر امینی در مقدمه این کتاب آورده است:« فرشهای ابریشمی نفیس، پارچه های مخمل و زربفت و خلعت های سلطنتی که از طرف شاهان صفوی به پادشاهان، سفرا و جهانگردان اروپایی اهدا می شد، بخشی از اولین آثار هنری ایران بودند که تا پیش از قرن 19 میلادی به گنجینه های سلطنتی اروپا رسیدند و در طول قرنها دست به دست شدند و امروزه در موزه ها و گالری های خصوصی جایی برای خود یافته اند.

اما با گسترش روابط خارجی ایران و اروپا و انعقاد قراردادهای سیاسی و تجاری، زمینه حضور هرچه بیشتر اروپاییان در مناصب و مشاغل مختلف فراهم شد و این بار خود اروپاییان و موزه داران بودند که برای یافتن این گنجینه های نفیس و ارزشمند دست به کار شدند و کاوش در ایران و سایر کشورهای همسایه را آغاز کردند. مجموعه های شخصی با کمک واسطه ها و دلالان اشیای تاریخیو هنری بیشتر به صورت غیرقانونی و برخی موزه ها و موسسات شرق شناسی با همکاری دولتهای وقت ایران در کاوشهای باستانشناسی رسمی هرکدام بخش وسیعی از گنجینه های تاریخی و هنری ایران را برای مجموعه های خود به ارمغان بردند.»

این کتاب در 247 صفحه گلاسه در هزار جلد و با قیمت 350 هزار تومان از سوی انتشارات نوسده به تازگی چاپ شده است.

لینک کوتاه: http://icom-iran.com/e5qk

 

این صفحه را پرینت کنید