جلسات عمومی ایکوم 2019 کیوتو | تعریف موزه: اساس و پایه (ستون فقرات) ایکوم

در دهه‌های اخیر، موزه‌ها اهداف، سیاست‌ها و فعالیت‌های خود را سازگار کرده، تغییر داده و دوباره بازنگری و ایجاد کرده‌اند؛ تا جایی که به نظر می‌رسد تعریف ایکوم از موزه بیش از این چالش‌ها، چشم‌اندازهای متعدد و مسئولیت‌های ما را منعکس نمی‌کند.

در ژانویه 2019، ایکوم به واسطه کمیته دائمی تعریف موزه، چشم‌اندازها و پتانسیل‌ها (MDPP) از اعضا و دیگر همراهان علاقه‌مند خود دعوت کرد که پیشنهادات خود را برای تعریفی جدید و به‌روزتر ارائه دهند. این تعریف جایگزین که توسط هیئت اجرایی ایکوم انتخاب می‌شود، جهت تصمیم‌گیری در مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای که در تاریخ 7 سپتامبر 2019 (16 شهریور 98) به عنوان بخشی از کنفرانس عمومی برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

پشت پیشنهاد برای تعریف جدید موزه، سال‌ها تجزیه و تحلیل متمرکز تاریخ، الگو و مدل‌هایی نهفته است که موزه‌ها و روندهای اجتماعی موثر بر آن‌ها در حال حاضر را شکل می‌دهند.

آینده‌های گوناگون موزه‌ها، در میان نگرانی‌ها و کشمکش‌های جهانی درباره تغییرات آب و هوایی، تخریب طبیعت، تغییر مکان و مهاجرت، جنگ‌ها، نابرابری و استعمار شکل می‌گیرد. موزه‌ها می‌توانند به صورت هم‌زبان، توسط ماموریت‌های اجتماعی برای مشارکت و به وسیله جنبش‌های اجتماعی جدید پایداری، توانمندسازی و ماموریت تقویت شده و مورد سوال قرار گیرند.

اما در حالی که در گذشته اغلب بین اهداف اجتماعی و عملکرد موزه‌های بر اساس مجموعه، بین مشارکت اجتماعی و نقش متخصصان مخالفتی مطرح شده است؛ امروزه موزه‌ها فعالانه تلاش می‌کنند تا از طریق عملکردها، روش‌ها و تبحر منحصر به فرد و خاص خود به اهداف اجتماعی و دموکراتیک خود دست یابند.

این جلسه عمومی شامل موارد زیر خواهد بود:

  • ارائه “نیاز همگانی برای تغییری در تعریف موزه و چشم‌اندازها و پتانسیل‌های تعریف موزه” توسط جت سندال، رئیس کمیته تعریف موزه، چشم‌اندازها و پتانسیل‌ها (MDPP)
  • بحثی در مورد “معرفت‌شناسی، دیدگاه‌های جهانی و پایداری” بین ریچارد وست جونیور، رئیس و مدیر اجرایی موزه آوتری غرب آمریکا، و نورمال کیشانی، دانشیار دانشگاه ملی سنگاپور و سرپرست ویراستاران FuturArc
  • بحثی در مورد “قدرت، جغرافیای سیاسی و مبارزه با استعمار (استعمار زدایی)” بین پروفسور جورج اکلرو ابونگو، معاون مدیر کل موزه‌های ملی کنیا، پروفسور سابق مطالعات میراث دانشگاه موریس و شوش کوچی، دانشیار و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کیپ تاون
  • بحثی در مورد “جوامع و مشارکت، توانمدسازی و ماموریت” بین مارگارت اندرسون، مدیر ساختمان خزانه‌داری قدیمی ملبورن، و لوران بونیله مرچوف، پروفسور دانشگاه کاستاریکا و مدیر ایکوم کاستاریکا
  • فرصتی برای پرسش و پاسخ

تسهیلگر و سخنران

جت سندال، رئیس انجمن موزه اروپا، رئیس کمیته تعریف موزه، چشم‌اندازها و پتانسیل‌ها (MDPP)

سخنرانان

جورج اکلرو ابونگو، مدیر عامل مشاوران میراث، کنیا

مارگارت اندرسون، مدیر ساختمان خزانه‌داری قدیمی ملبورن، استرالیا

لوران بونیله مرچوف، پروفسور دانشگاه کاستاریکا و مدیر ایکوم کاستاریکا

شوش کوچی، دانشیار در گروه روانشناسی و رئیس دانشکده تحولات علوم انسانی دانشگاه کیپ تاون، آفریقای جنوبی

نورمال کیشانی، دانشکده طراحی و محیط زیست، دانشگاه ملی سنگاپور

ریچارد وست جونیور، رئیس و مدیر اجرایی موزه آوتری غرب آمریکا، عضو هیئت مدیره ICOM US

این صفحه را پرینت کنید