رونمایی از کتاب “برگزیده قالیچه‌های کاخ گلستان”

همزمان با افتتاح نخستین نمایشگاه قالی در کاخ گلستان از کتاب ” برگزیده قالیچه‌های کاخ گلستان”، پژوهش و نگارش خانم مهندس شکوفه مصباحی رونمایی خواهد شد. مصباحی پژوهشگر قالی ایران و مسول واحد پژوهشی حفاظت و مرمت فرش در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی است. این کتاب بخشی از مطالعات و نوشته‌های او در خصوص قالی‌های تاریخی و موزه‌ای است که به مناسبت نخستین نمایشگاه قالی در کاخ گلستان توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری به چاپ رسانده است.
کتاب شامل دو بخش کلی است. در بخش نخست به استنادِ اسناد و مدارک موجود، پژوهشی در بارۀ قالی‌های کاخ گلستان و وضعیت آن‌ها از گذشته تا کنون صورت گرفته است و در بخش دوم تعدادی از قالیچه‌های کاخ گلستان به طور کامل معرفی شده است. نویسنده در بخش نخست کتاب آورده: “در حال حاضر (به استثنای چند مورد) مستندات خاصی برای شناسایی، ردیابی، و شمارش قالی‌های موجود در کاخ گلستان تا زمان تبدیل آن به کاخ-‌موزه (و ثبت در اموال موزه‌ای) یافت نشد، بنابراین تاریخچۀ شکل‌گیری و تغییر و تحولات کاخ گلستان می‌تواند ما را در درک نمونه‌ قالی‌های موجود و دلایل وجود آنها یاری دهد” نویسنده برای نگارش کتاب بررسی‌های فنی و تاریخی و هنری این گروه از قالیچه‌ها و تنظیم شناسنامه‌های تخصصی و روخوانی و خوانش کتیبه‌های بافته شده در آنها را انجام داده و در معرفی قالی‌ها علاوه بر ارائۀ اطلاعات فوق، توضیحاتِ توصیفی- تحلیلی از طرح، نقش، رنگ، و کتیبه را آورده است.
مصباحی بیان کرد: قدیمی‌ترین قالی‌های کاخ گلستان متعلق به دوره فتحعلی شاه قاجار می‌باشد و از قالی‌های قاجاری متعلق به مجموعه، تعداد قالی‌های بافته شده در دورۀ ناصرالدین شاه قابل توجه است. در سال 1355 و برای افتتاح موزه فرش ایران تعداد قابل توجهی از قالی‌های کاخ گلستان به آنجا منتقل شد. برای مطالعه در خصوص قالی‌های کاخ گلستان لازم است آن آثار نیز مدنظر قرار گیرند.

کتاب در 124 صفحه و قطع رحلی است که به صورت تمام رنگی و دو زبانه (فارسی-انگلیسی) تهیه شده است.

این صفحه را پرینت کنید