نمایشگاه “برگزیده قالیچه‌های کاخ گلستان”

مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نخستین نمایشگاه قالی‌های کاخ گلستان را با عنوان ” برگزیده قالیچه‌های کاخ گلستان ” برگزار می‌کند. شکوفه مصباحی دبیر علمی نمایشگاه و مسول بخش پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت ضمن اعلام این خبر افزود :. از آثار مهم مجموعه تاریخی کاخ گلستان، قالی‌های آن است که می‌توانند مراجعی پژوهشی در بارۀ شناخت قالی دورۀ قاجار و مناطق قالیبافی آن دورانِ ایران ‌باشند. بسیاری از قالی‌های موجود بخصوص قالی‌های بزرگ‌پارچه‌ای که به صورت سفارشی برای تالارهای کاخ بافته شده‌‌اند از بافته‌های بسیار نفیس دوران قاجار و پهلوی در این مجموعه می‌باشند.
مصباحی افزود: قالی‌های کاخ گلستان را می‌توان در گروه‌های مختلف و بر اساس ابعاد، طرح، نقشه، منطقۀ بافت، جنس مواد اولیه، قدمت، و دورۀ تاریخی طبقه‌بندی کرد بنابراین در انتخاب آثار برای نخستین نمایشگاه با رویکردی کلان‌نگر، تلاش بر آشنایی مخاطبان با تنوع نمونه‌های موجود است بنابراین نمونه‌هایی شاخص از قالیچه‌های موجود در این کاخ با گزینشی بر مبنای طرح، نقشه، منطقۀ بافت، و دورۀ تاریخی ارائه شده است.
مکان این نمایشگاه به گونه‌ای طراحی شده که بتوان در آینده نمایشگاه‌هایی از دیگر قالیچه‌های کاخ گلستان را نیز در آن دایر کرد. مصباحی اظهار امیدواری کرد که کاخ موزه گلستان با برگزاری دوره‌ای نمایشگاه‌های موقت بتواند امکان نمایش و فراهم آوردن شرایط پژوهش در بارۀ قالی‌ها و دیگر قالیچه‌های موجود را فراهم آورد وگامی برای معرفی این گروه از آثار فاخر مجموعه بردارد.
دبیر علمی این نمایشگاه آقای علیرضا عباسی و امین اموال آثار آن خانم فاطمه شفیع خانی هستند.

افتتاحیه: سه شنبه 2 خرداد ماه 1396 ساعت 30/10 در مجموعه جهانی کاخ گلستان
این نمایشگاه به مدت 30 روز لغایت 2 تیرماه 1396 برای بازدید علاقمندان دایر می‌باشد.

این صفحه را پرینت کنید